Even snel vóór Buenos Aires Dag 252 (nog 77 dagen) - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu Even snel vóór Buenos Aires Dag 252 (nog 77 dagen) - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu

Even snel vóór Buenos Aires Dag 252 (nog 77 dagen)

Door: Job Hölscher

Blijf op de hoogte en volg Job

02 Mei 2014 | Argentinië, Concordia

Goedemorgen Nederlanders, tenminste, voor mij is het nog morgen,

Ik ben net wakker geworden en we gaan over een paar uur naar Buenos Aires Christian bezoeken die niet kon komen vanwege een drukke tijd bij de faculteit. Ja, ik ben dus vandaag (vrijdag) vrij. (Net zoals gisteren overigens).
Dat komt doordat het gisteren 1 mei was, een wereldwijde feestdag, en in Argentinië vinden ze het niet bepaald leuk om dan één dag weer te gaan werken daarna om vervolgens weer weekend te hebben dus is de vrijdag een zogenaamde "feriado puente" (feestdag brug). Oftewel, vrijdag is ook een vrije dag. Heb ik verder niet veel problemen mee.

Ik schrijf nog even snel dit blog om niet te vergeten wat ik de afgelopen anderhalve week nou gedaan heb.

Vorige week, 21-27 april, was een vrij "normale" week met maandag van 7:00 tot 13:40 school, waarvan de laatste 40 minuten informatica zijn. Hier leren wij om word (programma om documenten te maken) te gebruiken. Ja, precies. Word. Maar je moet er gewoon heen ook al brengt het niets nieuws. Die middag hadden we een asado gegeten en ipv mijn siesta heb ik een blog geschreven een even geskyped. Daarna ben ik naar het huis van Juani geweest. Om 20:00 moest ik weer thuis zijn om eerder dan de rest te eten want ik heb iedere maandag van 21-23hs hockey. Dan lig ik helaas pas vaak in bed dus krijg de nachten dat ik hockey heb (maandag, donderdag) meestal maar 6,5 uur slaap.. Gelukkig kan ik bijslapen met mijn siesta.

Op dinsdag heb ik normaalgesproken van 7:00 tot 12:50 school om na school snel even te eten en om 14:00 weer naar school voor de gymles van één uur. Gym is alleen niet zoals in Nederland dat je in de gymzaal of gymveld allemaal verschillende sporten gaat doen. Nee, je kiest zelf een sport en daar moet je dan 2 uur in de week buitenschools voor naar school. Voor mij is die sport voetbal, natuurlijk ook de grootste groep, en ik vind het wel erg leuk om te doen maar moet toch bijna altijd weer een half uur naar huis lopen naderhand. Had het fijner gevonden als het tijdens school was geweest zoals in "Holanda".
Maargoed, dinsdag is de dag dat ik vaak het meest uitgeput ben dus ik was om 15:40 gaan liggen voor mijn siesta en was om 19:30 pas weer wakker geworden.. (te laat voor mijn hockeytraining). Dat betekende dat ik die nacht pas om 12:30 moe werd en ging slapen. Tot die tijd heb ik eerst gegeten, geloof dat het puree met een groentetaart en hamburgers was die dag, en een beetje muziek geluisterd en een film gekeken.

Woensdag heb ik les van 7 tot 12:50 en verder niks die dag. Maar vorige week had ik geluk, want ik had het eerste uur vrij en hoefde dus pas om 8:40 naar school. Op school ben ik trouwens weer in een nieuw boek begonnen voor de lessen die mij niet boeien of als ik geen zin heb in les. (ja zo makkelijk is het). Die middag ben ik naar een oefenwedstrijd van dames 1 Hockeyclub Hipico geweest, voor de gezelligheid, en om 17:00 heb ik met de jongens uit mijn jaarlaag een potje Fútbol 5 gespeeld. Het eten van woensdagmiddag was al helemaal op en Siliva had geen zin om die dag voor de tweede keer te gaan koken dus mocht je zelf maar weten wat je ging eten.

Donderdag is de ergste dag van de week, omdat ik van 7 tot 15:00 school heb (Informatica én gym op één dag). Opzich is het niet heel erg dat ik tot 3 uur op school moet zitten, maar het probleem zit hem erin dat in Argentinië de lunch verre, maar dan ook verreweg de belangrijkste maaltijd van de dag is en die de school dan gewoon zonder pardon afpakt. Dat betekent dus een verprutst zelfgemaakte sandwich op school eten om 12 uur. Verschrikkelijk. Om het nog mooier te maken krijgen we voor het kopen en eten van die sandwich maar 10 minuten de tijd en moeten we heel snel tussen informatica en gym in een paar minuten omkleden in de Nr1 slecht onderhouden badkamer ter wereld. Één groot feest dus. Ik snach altijd lekker veel nadat ik terugkom van school op donderdag en kan amper een siesta slapen of ik moet om 16:00 alweer naar hockey om tot 20:00 op het veld te staan. Gelukkig wordt het alweer wat kouder wat het sporten heel wat makkelijker maakt. Ik heb het dus wel even gehad met al die hete dagen de afgelopen maanden..

Vrijdag is weer een korte dag met 7-12:50 school. Van vrijdag waren Javier en Silvia samen naar Buenos Aires voor een reunie van AFS dus waren wij, natalia, ignacio en ik , alleen thuis. Dat betekende helaas dat ik vrijdag en zaterdag niet mocht stappen. Ik ben vrijdagavond na de hockeytraining voor de verjaardag van Pupi (Maxi), iemand uit mijn hockeyteam, hamburgers weten eten bij hem thuis tot 3:00 ongeveer.

Zaterdag stond ik om 13:00 op, even puree met milanesas gegeten en ben 's middags naar het huis van Facu geweest tot 20:00 geloof ik. Zaterdagavond gingen veel van mijn vrienden stappen, maar dat was voor mij geen mogelijkheid dus ben ik thuis gebleven en heb een beetje gegamed, tv gekeken en ben vroeg gaan slapen.

Zondag werd ik gewekt door Silvia die al vroeg thuis was gekomen omdat er bezoek was. De familie was er wéér. Soms wil ik wel even een rustige zondag hebben zonder familie over de vloer, maar dat is slechts eens in de 3 weken ongeveer. Ik moet er maar aan wennen, ook al is het aan het einde altijd toch wel leuk dat ze er waren. Ook had ik zondag nog even met het noordelijk halfrond geskyped.

Afgelopen maandag werd ik bij biologie persoonlijk voor de klas getoetst op het huiswerk en ik deed het naar mijn zeggen prima. Ik ken nu een aantal biologische termen in het Spaans waarvan ik de naam in het Nederlands echt niet zou weten. Maargoed, verder heb ik maandag alleen nog maar gehockeyed en genikst.

Dinsdag heb ik na school in plaats van een siesta slapen, champions league voetbal gekeken. Net zo populair als in Nederland. Om 18:00 had ik weer hockey en een taart van ham en kaas als lunch en avondeten gehad.

Woensdag was de laatste schooldag van de week. Na school zijn Javier en ik even snel naar Salto, Uruguay, geweest om dollars te trekken en we waren binnen 2 uur weer terug. Woensdagavond besefte ik mij pas dat ik naar de kapper had gewild maar dat zou de donderdag niet meer kunnen. Dus ik moet maar met lang haar naar Buenos Aires. Toen ik 's avonds bijna mijn bed in wilde duiken kreeg ik een berichtje van Pacha of ik wilde komen om een spandoek maken voor dames 1 die de donderdag zou spelen en pizza eten bij hem thuis. Ik zeg ja natuurlijk en heb mijn kleren weer aangetrokken (23:00). We werkten vervolgens met zijn vijven aan de spandoek die uit 60 letters van 20 bij 20 cm bestond. Rustig aan beginnen beetje muziekje er bij pizza eten alles ging prima, totdat we op de klok keken en was het al 2 uur snacht's en waren we nog niet eens op de helft.. Zijn we dus wat harder gaan werken was de spandoek met de zon al in opkomst om 6:30 dan eindelijk klaar. Ik ben snel met een taxi (remis) naar huis gegaan en ben gaan slapen. Ik hád de wekker om 9:00 gezet om om 10:00 bij de meiden te gaan kijken en de spandoek te gebruiken maar ben er doorheen geslapen..

Donderdag, gisteren, heb ik een rustdag gehouden. Hele dag in mijn joggingsbroek beetje een boek gelezen, films gekeken, eten, gamen. Prima. 'S avonds een pascualina van Silvia gegeten en vroeg gaan slapen (23hs).

Nou over vandaag, ik ben dik een uur geleden wakker geworde, over een uurtje eten en na het eten gaan we tot zondagavond naar Buenos Aires. Heb er weer zin in!

Om nog even op de vragen op mijn vorige blog in te gaan; ja, het paasfeest wordt hier ook gevierd en dat dan vooral natuurlijk met de familie. Chocolade-eieren wat minder.
Het was wel grappig want eerst zei mijn gastfamilie nog wel eens "gop" tegen mij, want de j spreek je hier uit als een g. Nu zeggen ze wel altijd 'job', maar daar zijn ze zo op gefocust dat ze andere woorden die ze anders met een g uitspreken uit voorzorg óók met een j uitspreken soms.
Over het stappen in koudere tijden gaan we niet naar hostal (vooral buiten) maar naar O2 (oxigeno). Dat is een 'boliche' die volledig binnen is.
Ik zou tonnetje-rond zijn geweest als ik niet 4 of 5 keer in de week gehockeyd had.. Natalia was zonder gesport te hebben in Duitsland wel 8 kilo aangekomen, is ze nu hard mee bezig kwijt te raken.
Mijn gastouders zeggen het te voelen als een zoon die gaat studeren als ik terug ga naar Nederland. Zodra het geld en de tijd er is, komt Siliva naar Nederland en ik heb moeten beloven zodra ik kinderen heb naar Argentinië te komen. Als ik in 2015 of 2016 terug wil komen zouden ze dat ook supergaaf vinden!

Bueno, hasta luego gente!

  • 02 Mei 2014 - 17:58

    Mama:

    ha Job,
    Even een verslag voor je weekend Buenos Aires... Een van je bijna langste verslagen sinds de laatste maanden, heerlijk. Vooral ook omdat ik vandaag een niksige dag had, lekker relaxt. Je zult kwa leefritme, dag/nacht, het eten en lange schooldagen wel vreeselijk moeten wennen in Nederland. Maar goed dat je eerst nog 6 weken vakantie in Nederland hebt. We kijken er allemaal erg naar uit! Fijn weekend in BA!
    liefs, mama

  • 03 Mei 2014 - 08:18

    Dimy:

    Hoi Job

    Wat een verslag ! Geweldig!
    Ja het is inderdaad maar goed dat je hockeyt met al dat lekkere eten!
    Ja donderdag is wel een lange schooldag arme jij!
    Je maakt wel heel wat mee s;nachts werken en eten en weinig slaap!
    Goed dat je zo nu en dan bijslaapt!
    Ik (allemaal) kijken uit naar je terugkomst!
    Je zult wel moeten acclimatiseren denk ik!
    Nu nog maar genieten in BA!
    Veel liefs oma.

  • 12 Mei 2014 - 08:46

    Gerdien&chien:

    lieve Job
    even reageren, nog voor je een nieuwe blog schrijft?????
    heel leuk verslag , we hebben er van genoten.
    nu al weer maandag 12 mei !!! de tijd schiet op........
    zullen we binnenkort weer even skypen?? ( vanavond lukt niet , maar bv woensdag 14 mei?? ) we chatten nog wel even.....
    lief groetje van chien en gerdien en een knuffel van Bob en Dushi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Buenos dias! Ik ben Job Hölscher, een avonturistische jongen uit Apeldoorn, en ben tijdens het schrijven van dit dagboek in Concordia, Entre Rios, Argenta. Ik deel mijn ervaringen en belevingen graag met jullie en ik hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. Adios!

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 20811

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 16 Juli 2014

Mijn jaar er tussenuit naar Argentinië!

Landen bezocht: