Dag 51 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu Dag 51 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu

Dag 51

Door: Job Hölscher

Blijf op de hoogte en volg Job

13 Oktober 2013 | Argentinië, Concordia

¡Buenos Dias!

Ik zal beginnen met het beantwoorden van de vragen die gesteld werden.
Wat de tandarts betreft: ik ben twee weken geleden geweest omdat ik stevige kiespijn had, wat niet erg bleek te zijn, en de tandarts heeft toen alles bekeken. Oma, ja de schoenen zijn heel mooi en ze lopen lekker, was nog wel een klus om hier de weg te vinden in al die desoriënterende winkels. De Argentijnen lopen dagelijks vaak op hardloop/sportschoenen. Ik zocht echter naar een paar sneakers die hier dan ook minder te zien zijn.
Ik lees wel kinderboeken, maar niet ontzettend veel. Ik vind het leuker/fijner om series of films in het Spaans met Engelse ondertiteling (of andersom) te kijken. Helpt volgens mij heel goed.
Ik besef me zonet dat er eigenlijk nog geen enkele dag is geweest dat ik hier iets heb gegeten wat in Nederland ('s ochtends, 's middags of 's avonds) voor mij normaal is om te eten, op de Gouda kaas na die ik toch even moest kopen! Dit vind ik toch wel apart, aangezien veel van de ingrediënten ook in Nederland worden gebruikt. Zo eet ik hier soms Argentijnse spinazietaart, Argentijnse pizza, en nog veel meer gerechten waarvan ik de ingrediënten allemaal ken maar in Nederland dit gerecht nog nooit heb gegeten. Maar er zijn gelukkig ook erg veel ingrediënten waar ik nog nooit van heb gehoord. Zo is 'dulce de leche' iets wat heel Argentinië dagelijks eet. Het is een soort stroop dat hier met alles wordt gegeten. 9 van de 10 taarten bevatten dulce de leche, bij elke zoetigheid staat er een bak dulce de leche wat je erbij kunt eten, je kunt het los op brood smeren en ga zo maar door. Helaas is dulce de leche in Nederland niet overal verkrijgbaar, maar Silvia maakt het geregeld zelf en ik heb haar moeten beloven dat ik dat ga leren.
Jullie hebben op facebook kunnen zien dat ik hier al een boterkoek heb klaargemaakt. Dat vonden ze allemaal ontzettend lekker en Silvia en ik hebben de afspraak dat ik haar Nederlandse taarten en gerechten leer te maken, en zij mij Argentijnse. Win win situatie! Ik heb werkelijk geen idee of hier glutenvrij wordt gegeten, maar dat komt vooral omdat ik vrijwel nooit kijk wat er precies aan ingrediënten in zit.

Wanneer ik met vrienden uitga, gaan we soms naar een sportwedstrijd (voetbal of hockey) of naar een sportclub waar we vervolgens mate, een drankje dat overal en nergens door iedereen wordt gedronken, of de koude versie hiervan, tereré, drinken. Dit is dan voor als ik 's middags iets doe. Als ik 's avonds met vrienden afspreek gaan we soms films kijken en fifa spelen, maar we gaan vooral vaak naar een 'rayada' of naar een ander feest. Wanneer een meisje 15 wordt is dat hier heel bijzonder en dat wordt dan ook bijzonder gevierd. Rond 23:00 beginnen de vrienden van de jarige met het onderspuiten van de straat voor haar huis met namen, berichten, tekeningen en alles (dit is de rayada). Om 00:00 wordt ze uit haar huis gehaald en wordt ze bekogeld met alles en nogwat. (Eieren, dranken, en verschillende mixen van goor spul.) Daarna geeft ze iedereen een knuffel en volgt er een feest.


Over het begrijpen van het Spaans: ik kan mezelf prima duidelijk maken in het Spaans, ook al is mijn woordenschat nog niet verschrikkelijk groot. Ook praat ik natuurlijk wat langzamer en denk ik na tussen de zinnen. Het begrijpen daarentegen kan ik wel goed als men niet te snel spreekt. Wanneer twee Argentijnen met elkaar praten gaat het vaak nog wel te snel. (Maar niet altijd!) In het 'Buenos Aires accent', waar ze in Entre Rios ook mee praten, slikken ze een 's' aan het einde van een woord geregeld in en is menig persoon te lui om zijn/haar tong actief te gebruiken. Wat volgt is dat het uiteraard moeilijker te verstaan is. Omdat mijn Spaans beetje bij beetje verbeterd wordt, voel ikzelf het verschil tussen vorige week en nu niet. Mijn gastfamilie aan de andere kant vertelt mij dagelijks dat ik er écht wel beter in wordt. Ze kunnen mij niet vaak genoeg vertellen hoe ik de eerste dag al-les in het Engels deed en op dit moment alleen een woordje Engels gebruik wanneer ik de Spaanse versie niet weet. Als ik er dan over nadenk moet ik ze daarin wel gelijk geven; toen ik hier aankwam kon ik houterig de tijd aangeven, iemand een goede morgen wensen en mijzelf voorstellen. Ik had wel een basis in mijn hoofd zitten, wat mij wel heeft geholpen om het sneller te leren maar waar ik toen nog niet zo veel mee kon.

Nu mijn week, ik heb deze week lekker vaak kunnen sporten maar wel zwaar met de temperaturen rond de 30 graden met zon..

Maandag begonnen met het zwaarste moment van de week, opstaan op maandagmorgen om 6:15 is niet makkelijk. Voor de eerste keer ontbeten met een koffie én een boterham met dulce de leche. Man wat is dat zoet. Het was maandag al zo'n 29 graden in de middag, maar gelukkig is het 's ochtends vaak nog wat kouder. Ik heb immers geen airconditioning in mijn klaslokaal. En 's avonds koelt het ook aardig af dus mijn hockeytrainingen zijn ook goed vol te houden. (21:00-23:00)
Dinsdag had ik gimnasia en mijn eerste training met mijn 'hockeyteam' van mijn leeftijd. Toen ik bij de training aankwam bleken er echter maar drie jongens van mijn leeftijd te hockeyen. Dat schiet dus nog niet erg op. Maar goed, elke keer dat ik kan hockeyen doe ik dat graag!
Woensdag heb ik, zoals ik vorige week beloofd had aan hen, met de Dames 1 meegetraind. Wat ik vorige week alleen nog niet wist is dat ik deze week dan 6 keer zou sporten in 4 dagen.
Donderdag namelijk weer gimnasia en 's avonds wederom een training met de Heren.
Op school oefenen we bij teatro iedere les weer hetzelfde toneelstuk waar ik niet aan mee doe aangezien alles in het Spaans gaat. De lessen teatro zijn dus niet erg enerverend nu ik het hele stuk zowat uit mijn hoofd ken. Wat nu deze week bleek was dat we vrijdag de hele dag, van 7:30 tot 17:00 teatro zouden hebben om het stuk te perfectioneren. Nou daar had ik mooi even geen zin in! Een hele dag keer op keer datzelfde toneelstuk aanzien zag ik niet zo zitten. Dus ik heb mijn gastouders gevraagd of ik thuis kon blijven en dat vonden zij prima. Vrijdag heb ik dus lekker uit kunnen slapen. 'S avonds heb ik voor de eerste keer vrienden uitgenodigd om bij mij thuis films te kijken. Het is ontzettend fijn dat mijn huis bestaat uit twee gedeeltes; het 'grote huis' en een kleiner huisje dat aan de andere kant van de garage staat. In het kleinere huis kan ik vrienden ontvangen, films kijken en gamen. Het enige probleem is dat dit huis tegen het huis van de buren aanstaat en we dus niet te veel lawaai kunnen maken. Het maximale aantal van mensen dat ik daar dan ook uit kan nodigen is ongeveer 15. Aan de mensen die al te graag wilden komen maar die ik niet uit kon nodigen omdat het dan te veel zou worden heb ik ook allemaal weer een verklaring moeten geven. Pffff. Nadat we films hebben gekeken zijn we naar de rayada van Belu, een meisje uit mijn klas, geweest. Zaterdagavond heb ik deze week lekker tv gekeken en niet te weinig geslapen. Vanavond staat er weer een feest op het programma bij het meer.
Morgen is een feestdag dus we hoeven niet naar school! Lekker lang weekend van 4 dagen dus!

En aankomende week op vrijdag weer naar Buenos Aires! Ik zal het hele weekend weg zijn dus mijn blog zal een dag langer moeten wachten. Maandag de 21ste zal ik mijn volgende blog online zetten met een verslag van mijn tweede trip naar Buenos Aires!

¡Hasta luego!


  • 13 Oktober 2013 - 17:37

    Joke:

    He Job, dat klinkt goed zeg allemaal. Dat aparte huisje voor het ontvangen van 15 vrienden klinkt goed! Gezellige vent ben je toch. Fijn dat de boterkoek in de smaak viel. Ik ben benieuwd naar je Argentijnse taarten, je bent Natasja en Michiel nog wel een lekkere taart 'schuldig'. Wat sport je ontzettend veel, lekker joh en dat bij soms 30 graden of iets koeler in de avond. Heb je in je gastgezinhuis airco?
    Heerlijk om je blog te lezen, fijn feest vanavond! liefs, mama

  • 13 Oktober 2013 - 18:59

    Henk Langen:

    Leuk en boeiend verhaal weer Job. Ik vind het toch wel machtig hoe gemakkelijk (relatief natuurlijk) je je beweegt , zaken onderneemt en je je taal eigenmaakt. Lekker doorgaan ! Hier hebben we geen last van die warmte bij jou. Hier zakt de temp richting 5 graden. Weet wat je mist. Gegroet , Henk

  • 13 Oktober 2013 - 19:27

    Kees Kleiweg:

    Klinkt helemaal best jongen ! Maar waarom/hoe ben je in Argentinië terecht gekomen, misschien een domme vraag maar ik weet het echt niet haha.

    Groeten Kees.

  • 13 Oktober 2013 - 19:32

    Johanna:

    Job! Wat fijn dat je (volgens jouw schrijven!) zo geniet van een totaal andere leefwereld, van temperatuur tot eetgewoontes! Maak je zo nu en dan wat notities? Het lijkt me dat alles zo vlug gaat!
    Als je zo door gaat met hockey spelen kom je nog bij " Oranje" terecht!
    Hasta la proxima semana!! Ik kijk naar je brieven uit! Johanna.

  • 13 Oktober 2013 - 20:07

    Oma Diny:

    Hoi Job
    Wat heerljik om te lezen dat je het zo naar je zin hebt
    Leuk dat je de vragen beantwoord!
    Veel sporten feesten en vrienden ontmoeten!
    Leuk zo'n gastenhuisje!
    Je hebt geen tijd om je te vervelen!
    Vanavond(hier nu 20uur)weer feest
    Het kan niet op!
    Aks een jongen 15 wordt dan ook zo'n ritueel????????????
    Dan staat je nog wat te wachten!
    Morgen lekker uitslapen en veel plezier in BA!
    Ik kijk nu al naar je Argentijnse taarten etc!
    Liefs van ons!opa en oma!
    Hasta la vista!

  • 13 Oktober 2013 - 21:58

    Leonne:

    Hoi job,
    Ik wou even zeggen dat ik je vanaf nu volg. Ik ga volgend jaar naar argentië met afs. Ik geniet heel erg van je verhalen. Ik hoop dat je nog veel plezier hebt in argentinië. Kun je misschien nog wat schrijven over hoe je het vind in je gastgezin en hoe je het vind om je familie helemaal niet meer te zien. Dat vind ik namelijk wel een raar idee.
    Groetjes leonne.

  • 16 Oktober 2013 - 16:54

    Chien En Gerdien:

    ha die Job
    wat beleef je veel zeg in een week!! fijn dat je Spaans vooruit gaat ...
    al gaat het je misschien niet snel genoeg.
    wat grappig de verschillende rituelen in Argentinie,
    er worden zeker heel veel meisjes 15 dit jaar ??? heeft dit ritueel nog een betekenis?
    speel je nog piano ??
    nog veel plezier daar en zien uit naar je volgende verslag
    liefs van c en g

  • 17 Oktober 2013 - 19:27

    JaneH ölscher:

    Donderdagavond kwart over 7,
    Dag Job, eerder deze week was er niet van gekomen om te reageren op
    je blog.
    Ik heb weer genoten van je verhalen.en ik begrijp dat jullie het komend weekend weer
    naar B.A gaan,verheug je je ernog steeds zo op?
    Zaterdag gaan we naar Janske, want Faey wordt 1 jaar.
    en dat moet natuurlijk gevierd worden.
    Ik wens je een heel fijn week-end
    liefs van oma Jane

  • 19 Oktober 2013 - 14:42

    Bep Spr.:

    hallo die Job,
    Hier meldt zich nog even Schipborg.Leuk om zoveel over jou en Argentinië te lezen.
    Ik denk dat je er moet zijn om die cultuur goed te leren kennen; en dat jij dit jaar er
    heel wat van mee krijgt.Wij vonden het die tijd (enkele maanden slechts)ook al heel wat
    in Costa Rica.Een vraag:maak je ook 4seizoenen mee of kun je veel langer dan hier
    zaaien en oogsten ?Op het ogenbik is het groentetuintje bijna leeg en de laatste
    bloemen geplukt.Wij de kou in en jij bloedje heet?.Wat verkies je?
    Fijne tijd toegewenst waar je ook mag vertoeven

    deSchipborgers




















  • 20 Oktober 2013 - 20:43

    Mat Van Ijzeren:

    Ha die Job, wat leuk om te lezen dat het allemaal goed met je gaat, dat je volgens mij legio vrienden hebt en het spaans al aardig vordert??? Super, ik ben benieuwd hoe het was in Buenos en wat je daar al zo uitvreet..... ga je dan naar familie?????
    Hier alles prima, Ari is 6 okt. 15 geworden en dat hebben we uitgebreid gevierd, dan missen wij en Ari jou wel hoor.......... Afgelopen week was het hier in Brabant herfst vakantie en zijn we woensdag naar de PriMark geweest in Essen (Duitsland), het was Ari's grootste wens met een soort limousine vervoerd te worden, zoiets als jullie auto, nou dat kon geregeld worden. Maarten en Sander hebben hun best gedaan en zo konden we woensdag met 3 meisjes achterin naar de PriMark, groot feest en genoeg ruimte in ieder geval voor alle tassen.
    Valt er nog wat te shoppen in BA????
    Nou ik wens je weer een hele fijne week en tot de volgende blog
    Lieve groet Mat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Buenos dias! Ik ben Job Hölscher, een avonturistische jongen uit Apeldoorn, en ben tijdens het schrijven van dit dagboek in Concordia, Entre Rios, Argenta. Ik deel mijn ervaringen en belevingen graag met jullie en ik hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. Adios!

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 20842

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 16 Juli 2014

Mijn jaar er tussenuit naar Argentinië!

Landen bezocht: