Dag 59 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu Dag 59 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu

Dag 59

Door: Job Hölscher

Blijf op de hoogte en volg Job

21 Oktober 2013 | Argentinië, Concordia

Hallo allemaal!

Deze week schrijf ik mijn blog een keertje op maandag, omdat we gisteren pas terug zijn gekomen uit Buenos Aires. Dit was voor mij de tweede keer dat ik daar geweest ben en deze keer hebben we het wat rustiger aan gedaan daar in 'BA'.

Maar goed, allereerst. Om even in te gaan op de (vele) vragen naar aanleiding van mijn vorige verslag werden gesteld:
In Argentinië is vragen of iemand airco heeft hetzelfde als vragen of iemand een koelkast heeft, dat weet je gewoon! hahaha, het zou ook wel verschrikkelijk zijn om de hele dag in de 40 graden te moeten zitten..
Ja het klopt dat de tijd snel gaat hier in Argentinië, Silvia, mijn gastmoeder, vertelde mij vrijdagochtend (of nacht het is maar hoe je 6:15 ziet) dat ik op 23 oktober (nu over twee dagen) precies twee maanden in Argentinië ben! Aantekeningen, behalve de verslagen, maak ik echter niet. Ik denk vaak na over de verschillen en besef mij goed wat ik allemaal meemaak. Ik denk dat ik het meeste weer op kan halen door deze verslagen ooit terug te lezen.
De 'rayada' (het ritueel voor een meisje dat 15 wordt) is iets voor meisjes en meisjes alleen. Jongens houden wel vaak een iets groter feest dan normaal maar nee, rayada is voor meisjes. De betekenis ervan is volgens mij de overgang van kind naar volwassen persoon. De preciese gedachtegang erachter is mij niet bekent maar het is vooral voor de lol.

Leonne, ik vind het gaaf om te lezen dat jij ook naar Argentinië gaat met AFS, aanrader! Jij wilde weten hoe het is om je familie de hele tijd niet te zien. Voor mij was het nadenken over het afscheid nemen nog het ergste. Voordat ik vertrok was ik bang voor het feit dat ik verschrikkelijke heimwee zou krijgen. Ik verwachtte van mijzelf dat ik me in het vliegtuig naar Buenos Aires ontzettend rot zou voelen en dat deze lijn misschien wel door zou zetten in Argentinië. Alles behalve dat bleek de waarheid en ik heb tot nu toe ook nog geen moment meegemaakt waarop ik spijt had dat ik dit doe. Verder Skype ik ongeveer eens per week met mijn familie in Nederland en dat maakt het voor mij echt makkelijker. Natuurlijk zou ik hen in het echt willen zien maar het spreken en zien van elkaar via Skype is echt fijn! Ik hoop dat het duidelijk is en ja, ik vond het van te voren ook raar, maar zo ingewikkeld lag het voor mij niet. Ik hoop voor je dat jij het ook minder 'raar' gaat vinden dan dat je op dit moment misschien denkt! En alvast onwijs veel plezier in dit prachtige (ik kan het weten) land!

Ja ik verheugde mij deze keer net zo veel op Buenos Aires als vorige keer! Ik kom hier zo meteen op terug.
Ik maak hier alle vier seizoenen mee en ik weet niet precies hoe het zit met zaaien en oogsten maar de temperaturen zijn erg hoog en als er een keer regen valt, is het oneindig veel en ook minstens 12 uur lang (voor zover ik heb meegemaakt). Ook niet echt lekker voor de tuin. Ik denk dat ik met een zwembad in de tuin en airco op mijn slaapkamer de 40 graden zeker lekkerder vind dan de 10 (?) graden waar jullie nu in zitten!
Mijn Spaans is weer een stukje beter geworden natuurlijk maar zoals ik vorige keer ook al zei, dat gaat zo geleidelijk dat ik er zelf weinig van merk! Om een voorbeeld te geven, wanneer iemand uit Nederland 'vamos a las nueve' niet verstaat kan ik dat mij niet voorstellen omdat dat voor mij makkelijker is dan wat dan ook!
Over Buenos Aires vertel ik zo meer, maar leuk om te horen dat Ari's verjaardag (ondanks mijn absentie hahaha) leuk was!

De week vóór Buenos Aires:
De maandag na mijn vorige blog was ik gelukkig vrij en ik heb dan ook de tijd genomen om heerlijk lang te slapen en niet te veel te doen. (Wat ik ook wel echt lekker vond was wakker worden van vers gebakken pizza)
Dinsdag was een betrekkelijk normale dag, maar mijn klas was twee uur eerder vrij van school. Wat betekent dat? Precies, met z'n allen naar de 'Panchos' voor een (voor mij heel goedkope) pancho! De rest van de dag heb ik gevuld met een siësta, gimnasia en mijn Spaans huiswerk.
Woensdag was een bijzondere dag. Het was namelijk 'Jornada de humanidades'. Dit zijn twee speciale feestdagen (woensdag en donderdag) waarop wij geen normale lessen volgen. Naar deze dagen heeft iedere klas op zijn eigen manier toegewerkt. De lagere klassen hebben kraampjes met verschillende onderwerpen gemaakt, zoals: voedsel over de wereld (met Goudse kaas!), gedichten, 'ons Argentinië' en kunstwerken. De 6e klas maakte verschillende presentaties voor de lagere klassen over de filosofie van het Argentijnse voetbal (het allerbelangrijkste natuurlijk) en het geweld dat het met zich meebrengt, het belang van stemmen (politiek), de geschiedenis van de Grieken en Romeinen etc.
Mijn jaarlaag maakte een toneelstuk (waar ik niet aan meedeed aangezien ze al vóór mijn aankomst waren begonnen). Woensdagmiddag ben ik met vrienden naar 'Club Salto Grande' geweest, om 'tereré' te kunnen drinken.
Donderdag was net als woensdag alleen met andere onderwerpen. Op woensdag en donderdag heb ik dus lekker niet zo veel gedaan en vooral bekeken.
Vrijdag normale dag school en vrijwel direct na de lunch op weg naar Buenos Aires!


Mijn tweede bezoek aan Buenos Aires:
Vrijdagavond rond 19:30 kwamen we aan bij het appartement van Christian (mijn gastbroer) in Tigre, die er op dat moment nog niet was. Hij was namelijk nog op de universiteit. Toen hij ook aankwam in het appartement hebben we de (natuurlijk zelfgemaakte) spinazietaart van Silvia gegeten.
De volgende morgen om 10:00 zijn we naar de roeiclub van Tigre, waar Christian regelmatig roeit, gegaan. Daar stonden een boel vrienden en familie met een zelf meegenomen partytent naast de rivier. Hier zijn we een hele tijd geweest en ik heb veel vrienden en familie wedstrijden zien roeien. Toen om 17:00 zijn we naar een ander enorm winkelcentrum in een stad tussen Tigre en Buenos Aires in geweest. In principe is Tigre en dit winkelcentrum deel van de enorme stad Buenos Aires maar officieel stopt de stad Buenos Aires bij de gigantische 'Avenida 9 de Julio'. In dit winkelcentrum twee nieuwe korte broeken en een nieuw paar sportschoenen (voor gimnasia en voetballen met vrienden) gekocht. Als laatste 's avonds voor de eerste keer hier in Argentinië rijst met kip en groente gegeten. Gisteren (zondag) zijn we nogmaals naar de roeiclub van Tigre geweest om de belangrijke finale van Christian en zijn partner in een tweepersoonsboot te kijken. Spannend was het zeker want ze lagen de hele tijd aan kop om vervolgens in de laatste 20 meter ingehaald te worden door de tot dat moment aan toe de tweede plek. Toch was het leuk! We zijn 's middags niet al te laat vertrokken, mede dankzij de regen (?) en het feit dat we niet in de file uit Buenos Aires wilden staan. Om 21:00 in Concordia een bij elkaar gesprokkelde maaltijd van alles en nog wat gegeten waarop het vervolgens ontzettend begon te onweren. Deze keer zijn we niet in de officiële stad Buenos Aires, maar alleen in de provincie Buenos Aires geweest. Prima uitje!
(Toen ik vanochtend op school aankwam lagen er overal grote plassen water door de school (gelukkig niet in mijn klaslokaal))

De tijd gaat snel en ik probeer wekelijks weer naar boven te halen wat ik nou precies elke dag deed. Maar goed, ik geniet er in elk geval van en ik hoop jullie ook!

Groetjes, Job!

  • 21 Oktober 2013 - 22:02

    Denise:

    Ha Job!
    Weer genoten van je verhaal! Geniet!
    Groetjes. Denise

  • 21 Oktober 2013 - 22:31

    Yvonne:

    Dank je Job voor de inwijding in Argentijnse cultuur en gewoonten! Wij missen jou hier wel en zeker ook je oude team, dat met 3-3 tegen Epe net niet promoveerde naar de 1e.klasse. Ondanks de aanwezigheid van een fanatieke supporter - Joke Sprietsma! Hier zijn we al aan de erwtensoep geweest maar morgen wordt het weer 20gr! Een knuffel of wil je liever highfive? Hasta Luego a Skype!

  • 22 Oktober 2013 - 15:06

    Joke:

    Ha Job, leuk verhaal weer. Ook hoe je reageert naar Leonne's vraag hoe het is je familie te missen, dat vooraf het heel moeilijk was, ook om het je voor te stellen. De tijd vliegt, ik heb het naar mn zin met werken, deze week lekker herfstvakantie en vandaag 20 graden en zonnetje! Fijn al je belevenissen van dag tot dag van je te lezen. Heerlijk.
    Tot Skype, app of via je blog, liefs, mamma.

  • 22 Oktober 2013 - 16:37

    Oma Diny:

    Hoi Job
    Wat leuk weer om je wederwaardigheden te lezen!
    Het is net of we er bij zijn!
    Het lijkt mij geweldig om in zo'n groot winkelcentrum te kijken!
    Het zal leuk zijn om volgend jaar al die Argentijnse gerechten te proeven!
    Wij hebben vandaag ook nog mooi weer!
    Heerlijk in het zonnetje gezeten!Op badminton vragen ze ook elke week naar jobje
    nou zeg maar rustig Job van 1.87!!!!!Kunnen jullie allemaal slapen bij Cristian?
    We wensen je weer een fijne week en kijken al weer uit naar je volgende verslag!
    Liefs O en O!

  • 23 Oktober 2013 - 12:00

    Leonne:

    Hoi job,
    Bedankt goor het reageren op mijn vraag. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen zoals jij reageerde op het vertrek. Ik denk dat ik tegen de tijd dat ik bijna weg ga me heel anders voel dan nu, dus ik zal het meemaken.
    Groetjes leonne

  • 27 Oktober 2013 - 11:53

    Wendy:

    Ha Job,
    Tis zondag dus volgens mij schrijf je dan weer. Mag ik een verzoekje doen? Ik lees hoe fijn je het hebt, gelukkig. Gaat er ook wel eens iets goed mis? Laat de bloopers eens schitteren in jouw verhaal. Smerig onbekend voedsel dat je toch moest eten, enge insecten in jouw bed, ieks!!, miscommunicatie door de taal (en een mega fight daardoor ;-). Je begrijpt vast wat ik bedoel. Kom maar op!
    Groetjes, Wendy

  • 27 Oktober 2013 - 12:30

    Jane Hölscher:

    zodagmorgen, 27 oktober

    Goede morgen Job,
    Ik was er deze week nog niet tot schrijven gekomen,maar het kan nu nog net vóór
    jij weer aan je nieuwe blog begint.
    Ik heb zoals steeds weer genoten van je verhalen.
    Ik wil je nog wel even vertellen dat de afgelopen week
    Gerda Hölscher gestorven is.Een zus van opa
    En as. dinsdag is de uitvaart.

    Ik hoop dat het weer bij jullie nog dragelijk is, wij gaan nu echt aan de herfst
    beginnen, met storm en regenvlagen
    volgende keer meer Job, veel liefs oma Jane

  • 27 Oktober 2013 - 12:49

    Maarten:

    Hoi Job.

    t is al weer zondag....t tijdsverschil is nu 4 uur tussen Nederland en Argentinië. Oftewel voortaan komt je blog een uurtje eerder binnen....haha...mooi! Ik bedacht me nog dat het wel jammer is dat we jou geen spaans horen spreken bij deze blog....want ik krijg ergens het gevoel dat ik daar enorm van onder de indruk zou zijn. Maar dat merken we later vast nog wel eens. Geniet van je superlange weekend....zwem ze en weet je....met die gure oktoberwind hier denk ik extra aan jou en je plekkie daar.....pompiedompiedom met je handdoekje naar het zwembad....omdat het zo warm is....poeh.
    groetjes!!!

  • 27 Oktober 2013 - 14:01

    Chien &gerdien:

    ha die Job
    we kunnen nog net even reageren voor je zelf weer aan het schrijven bent?
    we volgen je verhalen op de voet.
    hadden gisteravond feestje ( alvast voor Chien haar verjaardag) met o.a een quinoasalade , supergraan uit Zuid-Amerika, heel gezond !! heb je dit al eens gegeten? ( Natasja heeft het recept) spreek je uit als kienwa . hier nu veel regen en wind, de eikels vallen hier op het dak !!! zijn jaloers op jou warme temperaturen daar.
    daaaaag liefs van chien en gerdien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Buenos dias! Ik ben Job Hölscher, een avonturistische jongen uit Apeldoorn, en ben tijdens het schrijven van dit dagboek in Concordia, Entre Rios, Argenta. Ik deel mijn ervaringen en belevingen graag met jullie en ik hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. Adios!

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 712
Totaal aantal bezoekers 20841

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 16 Juli 2014

Mijn jaar er tussenuit naar Argentinië!

Landen bezocht: