Dag 65 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu Dag 65 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu

Dag 65

Door: Job Hölscher

Blijf op de hoogte en volg Job

27 Oktober 2013 | Argentinië, Concordia

¡Buenos días Holanda!

Het zonnetje schijnt buiten, ik zit in een korte broek op mijn laptop in de studeerkamer waar de wifi het snelst is terwijl de verschrikkelijk lekkere geur van Argentijnse spaghettisaus mijn neusgaten vult. (Silvia, mijn gastmoeder, kan echt ontzettend goed koken, sjongejonge!) En ik zit hier al meer dan twee maanden, de tijd gaat toch wel écht snel.

Om te beginnen met de vraag of we met z'n allen kunnen slapen in het appartement van Christian in Tigre (Buenos Aires). Nu Natalia in Berlijn zit nog wel. Er staan twee bedden in de slaapkamer van Christian, één matras voor op de grond en de bank kan worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. In totaal plaats voor 5 personen, maar met Natalia zijn we met zijn zessen. Ik zal na de eerste trip met Natalia erbij melden hoe we het hebben geregeld!

En ik zal het zeggen wanneer ik een blooper te melden heb hoor! Als ik er zo over nadenk bedenk ik mij dat er, misschien wel gelukkig, geen momenten zijn geweest dat er door misverstanden met de taal ruzies of iets dergelijks zijn ontstaan. Wél kan ik zeggen dat er hier 'aparte' dieren leven. Om te beginnen: deze week tijdens een partij hockey op het kunstgrasveld zag ik een soort zwarte middelgrote (glanzende?) steen liggen. Ik denk dat de steen ongeveer zo groot was als mijn handpalm. Maar goed, ik ging even dichterbij kijken. Eigenlijk was ik van plan om deze 'steen' even van het veld te gooien, maar toen ik er overheen gebogen stond en klaar was om hem op te pakken begon het ineens weg te rennen! Wat bleek: het was een enorme kever! Was wel even schrikken zeg, pfoe!
Élk raam in mijn huis hier in Argentinië heeft gelukkig een bepaald gaas voor alle soorten muggen en gore dieren die maar al te graag naar binnen willen komen. Op school is dit echter niet het geval en dat heeft geleid tot het volgende; ik zat rustig in de klas op school met het grote raam open toen er iets, dat verdacht veel op een wesp leek, naar binnen vloog. (Het verschil met een Nederlandse wesp was alleen dat deze Manganga ongeveer 6 keer zo groot was) Iedereen rende meteen naar de gang en ik ook natuurlijk. Even gewacht tot hij weer naar buiten vloog en we gingen weer door met de les (met het raam dicht).

Mijn familie laat het aan mij wat en hoe ik eet. Ik wil echter alles eten wat zij ook eten, want ik wil een échte nepArgentijn worden. Gelukkig is al het voedsel en drinken dat de Argentijnen verorberen lekker. De belangrijkste drie, Mate, dulce de leche en asado vind ik alle drie echt super lekker, dus ze noemen mij hier al een echte Argentijn!

Goed, nu een blik op de afgelopen week:
Afgelopen maandag had ik voor de verandering weer een keer school (wat morgen niet het geval is).
Ik heb trouwens weer een bezigheid voor de moeilijkere lessen op school gevonden; achterin mijn lesboek van mijn Spaans les in Nederland staat een enorme alfabetische Nederlands-Spaans lijst aan woordjes. Bij de lessen waar ik niet veel van begrijp pak ik dat erbij en vergroot ik mijn woordenschat, want dat is ook nodig.
Maandagavond was de hockeywedstrijd Heren 1 - Dames 1, dus daar heb ik mij ook lekker uit kunnen leven. Eindstand: 3-2 (ik heb ook nog een goal meegepakt).
Dinsdag na school ben ik met vrienden het Centrum in geweest dat ik al steeds beter begin te kennen. Ze hebben mij deze keer de 'beste cafés' van de stad laten zien en wij hebben bij een van dezen wat gedronken.
Dinsdagmiddag viel de gymles uit omdat de gymleraar, Sergio, ziek was.
Woensdagmiddag na de lunch heb ik voor de eerste keer 'torta chocolinas' gehad. Dit is een zoete taart die jongeren onder elkaar veel eten. Het bestaat uit chocola en, wat anders dan, dulce de leche. Erg lekker! 's avonds had ik mijn Spaans les en ik ben een keer vroeg gaan slapen.
Donderdag heb ik 's middags na school de film 'soy leyenda (i am legend)' gekeken in het Engels met Spaanse ondertiteling, want ik moet er natuurlijk wel wat van leren. Donderdag middag was er wederom geen gymnasia omdat de leraar nog steeds ziek was (niet leuk natuurlijk, maar ik heb er geen problemen mee).
"s avonds mijn tweede hockeytraining van de week en deze keer hebben we aan onze conditie gewerkt. Moet ook af en toe..
Vrijdag was ik vrij en ik ben met vrijwel de hele jaarlaag naar de club (Salto Grande) geweest om tereré te drinken. 'S avonds had ik een feest bij iemand uit mijn klas. Op zo'n feest wordt nagenoeg geen Engelse muziek geluisterd. Alleen cumbia en Argentijnse hits. Heel anders dus dan in Nederland!
Gisterochtend (zaterdag) is Christian hier aangekomen uit Buenos Aires. Hij is hier omdat hij verplicht is, net als iedereen tussen de 18 en 70 hier in Argentinië, om te stemmen. En dat moet hij in Concordia doen omdat hij hier nog staat ingeschreven. Ik vind het wel gezellig! Gisteravond heb ik voor het eerst in mijn leven gevoetbald in een voetbalkooi van 5 tegen 5 met Christian en zijn vrienden. Daarna snel gedoucht en naar de verjaardag van een van de neefjes van Javier, mijn gastvader. Op het feest aten we choripan (chorizo op stokbrood) van de barbecue en aten we verschillende zoetigheden (met dulce de leche natuurlijk).
Vanavond ga ik nogmaals voetballen in de voetbalkooi met Christian en zijn vrienden en voor de rest doe ik vandaag lekker weinig. Morgen (maandag) heb ik nog een dag extra weekend, want de school functioneert vandaag en morgen als stembureau. Ik heb dus niks te klagen!

Mijn leraar Spaans (van mijn persoonlijke Spaans les) is een vrijwilliger bij AFS en heeft mij afgelopen week gevraagd of ik tussen 7 en 13 November met AFS Uruguay naar Montevideo zou willen. Mijn antwoord: ¡Si, por supuesto! Dus ik ga over twee weken weer iets super gaafs doen!

Ik hoop dat jullie ook genoten hebben, want ik doe dat wel!
En als jullie vragen hebben, stel ze hieronder!

De groeten van Silvia, Ignacio, Christian, Javier en van mij!

¡Hasta Luego!

  • 27 Oktober 2013 - 23:13

    Oma Diny:

    Hoi Job
    Wat een leuk verslag van je belevenissen!
    Lekker uitslapen morgen en dan weer heerlijk in de zon!
    Wij krijgen morgen storm !!!!!!!!!!!! Brr!
    Mogen mensen boven de 70 niet meer stemmen?
    Fijn feest vanavond en geniet er maar van!
    Ook nog naar Montevideo het kan niet op!
    Het is je van harte gegund!
    Joj de volgende week!
    Liefs van ons!De groeten voor je pleegfamilie!

  • 28 Oktober 2013 - 08:43

    Mama:

    He Job, toch nog gelukt jouw leuke weekverslag voor ik met de trein ga te lezen. Vorige week had ik ook herfstvakantie, en deze en volgende week zijn toetsweken, dus ik heb niet-lesgebonden activiteiten, vergaderen, surveilleren en heel veel verslagen nakijken. En lessen voor het volgende blok voorbereiden. Dus ik ga na negenen naar Amsterdam. Ik hoop dat de treinen geen uitval hebben vanwege de storm (blaadjes op het spoor?). Dat zag er lekker uit, de arretjescake, leuke foto! We schelen nu nog maar 4 uur in tijd, de wintertijd is begonnen, sochtends weer eerder licht. Leuk dat je een doelpunt hebt gemaakt met de hockey. Lekker dat je zoveel kan hockeyen. Kijk uit voor hele grote wespen en torren, brrrr moet er niet aan denken. Natasja al helemaal niet.... Veel liefs, Joke

  • 29 Oktober 2013 - 10:44

    Chien En Gerdien:

    hoi Job
    ja hoor hier schijnt de zon ook, maar .........
    gisteren hadden we een flinke storm , als je Bob zou uitlaten, vond je allemaal bomen op je pad liggen.!
    wat ga je doen in Montevideo? veel plezier daar tot de volgende......liefs van ons

  • 31 Oktober 2013 - 17:43

    Johanna:

    Hallo die Job! Als jij terugkomt weet ik niet of ik je nog herken! Je vindt alles zo lekker in Argentinië!! Maar gelukkig doe je veel aan sport. Ik lees dat je het nog steeds leuk vindt!?! En dan volgt nog een ander land.. Paraguay!! Ik wist toevallig waar het lag, maar ik weet er heel weinig van!! Ik hoop dat ik er nog eens wat meer van hoor! Vinden ze het in Argentinië erg dat Krirchner niet meer mag?
    We zullen je het hemd van....enz.. Ik luister graag mee! Heet veel genieten! Johanna.

  • 01 November 2013 - 13:34

    Schipborgers:

    Ha die Job,
    Ook wij hebben weer met veel plezier je belevenissen gelezen.
    Nu je volgende reis{je} naar Uruquay;vergelijkbaar met Argentinië?
    Heel benieuwd.
    Hier is de storm weer voorbij,maar je kon na die tijd niet zomaar naar
    Zuidlaren fietsen;zoveel bomen waren omgewaaid en meer ellende.
    Wij hebben geen schade en waren blij met onze nieuwe schoorsteen.
    Hoe komt het dit jaar met Sinterklaas?Wij hebben discussie over Piet
    mag hij wel zwart zijn? Zelfs min.president Rutte hebben we hierover
    gehoord.Ja ja wat een land dat Holland.
    Zo Job goeie tijd toegewenst en groeten van ons uit Schipborg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Buenos dias! Ik ben Job Hölscher, een avonturistische jongen uit Apeldoorn, en ben tijdens het schrijven van dit dagboek in Concordia, Entre Rios, Argenta. Ik deel mijn ervaringen en belevingen graag met jullie en ik hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. Adios!

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 20835

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 16 Juli 2014

Mijn jaar er tussenuit naar Argentinië!

Landen bezocht: