Dag 30 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu Dag 30 - Reisverslag uit Concordia, Argentinië van Job Hölscher - WaarBenJij.nu

Dag 30

Door: Job Hölscher

Blijf op de hoogte en volg Job

22 September 2013 | Argentinië, Concordia

Buenos Dias!

Allereerst wil ik even melden dat de reden voor het niet uploaden van mijn blog afgelopen week is dat ik toen een paar dagen in Buenos Aires was. Mijn voornemen is om vanaf nu elke zondag na de lunch (rond 20:00 Nederlands tijd) mijn blog te schrijven.

Morgen is de dag dat ik precies één maand in Argentinië zit. De tijd gaat snel! De afgelopen weken is de school echt de mijne geworden, dit komt gedeeltelijk doordat mijn Spaans al steeds beter wordt en ik op school dus met de meerderheid, die geen woord Engels spreekt, kan communiceren. En met de grote hoeveelheid aan feesten en feestdagen heb ik buiten school om ook veel contact met Argentijnen van verschillende scholen.

Op school mag ik nu bij de lessen waar ik geen bal van snap, zoals geschiedenis of 'taal', kinderboeken in het Spaans lezen. Dat verhelpt mijn verveling en verbetert mijn Spaans. Bij vakken als Wiskunde, gymnasia, latijn en scheikunde kan ik wel gewoon meedoen dus ik vermaak me prima op school. Het grote nadeel is wel dat ik nog steeds niet gewend ben aan het om 6:15 opstaan. Vroeg naar bed gaan of een langere siësta houden helpt wel maar aangezien ik op vrijdag- en zaterdagavonden pas rond 4:00 in mijn bed lig, ben ik op maandag en dinsdag sowieso wel uitgeput. Maar goed, een kenmerk van de Argentijnen is dat ze alles graag rustig aan doen en daar doe ik graag aan mee! Zowel op school als thuis gaat alles zijn gangetje en haast is er eigenlijk nooit.

In mijn vorige reisverslag meldde ik dat ik regelmatig met mijn gastmoeder Spaans zou gaan oefenen. We hebben nu besloten dat ik echte Spaans lessen ga volgen bij een ex-leraar van mijn school. Andres, mijn leraar, is ontzettend aardig en spreekt goed Engels. Elke woensdag en zaterdag heb ik een privé les van hem en ik heb er nu twee lessen op zitten. Mijn Spaans is zoals ik zei al aanzienlijk verbeterd, maar als ik bijvoorbeeld tijdens de lunch een gesprek tussen mijn gastmoeder en -vader aanhoor, kan ik het mij nog niet voorstellen dat ik dat ooit helemaal ga verstaan. Zelfs al zou ik de meeste woorden die ze gebruiken kennen, zou ik er nog steeds niet veel van kunnen maken. Ze spreken immers elke zin uit alsof het één woord is. Ook houden ze ervan om wanneer een woord eindigt op een s deze s gewoon niet uit te spreken. De gesprekken tussen Argentijnen zijn voor mij dus nog altijd een raadsel, maar zij geloven heilig dat ik het binnen een maand ga verstaan..
Ik heb nu een maand lang elke dag constant Spaans om mij heen gehoord, meestal niet begrijpend wat er gezegd werd, en ik zou het helemaal niet erg vinden als alles nu even één dag in het Engels of Nederlands ging. Maar ja, misschien is het ook wel goed dat dat niet mogelijk is..

Afgelopen weekend ben ik zoals jullie weten naar een van de grootste steden ter wereld geweest! Buenos Aires, hier ook wel bekend als BA, ligt op zo'n 400 km afstand vanaf Concordia. We vertrokken op vrijdag rond 15:00 en kwamen die avond om 19:30 aan in het appartement van mijn gastbroer Christian, die studeert aan de universiteit van Buenos Aires. Het is natuurlijk erg handig dat we bij Christian kunnen logeren. Buenos Aires is zowel een stad als een provincie en in de stad Buenos Aires zelf leven 'slechts' 2,8 miljoen mensen. De grens van de stad is een brede ringweg en daarbuiten liggen de buitenwijken van de stad die niet tot de stad behoren. Christian woont in een van deze buitenwijken, Tigre genaamd. Alle buitenwijken van Buenos Aires zijn goed voor zo'n 10 miljoen man. Toch wel aardig groot dus.
Op zaterdag zijn we 's morgens vroeg naar het Centrum van Buenos Aires vertrokken. Allereerst hebben ze mij een paar belangrijke plekken laten zien, zoals de 'Plaza de mayo met het 'Casa Rosada' (het roze huis van de president) en het Cabildo. Erg lang zijn we deze keer niet in het centrum, waar nog veel meer bezienswaardigheden zijn, geweest, maar we gaan ongeveer één keer per maand een weekend naar Buenos Aires dus uiteindelijk zal ik de stad goed kennen! We hebben ook nog de dierentuin ´Temaiken´ bezocht en naar een gigantisch winkelcentrum in Tigre geweest. Ik kan niet wachten tot we weer gaan!

Wat voor mij hier een opsteker was was het feit dat er op de tv gratis voetbal van over de hele wereld te zien is. Ook de belangrijkste Nederlandse wedstrijden worden uitgezonden! De Argentijnen zijn gek van voetbal en de regering heeft ooit een hoop geld erin gestoken opdat het gratis zou worden voor iedere Argentijn. Jammer dat dat in Nederland niet wordt gedaan...


Ik wil als laatste nog even zeggen dat ik de reacties op mijn blog allemaal super leuk vind om te lezen en het geeft mij het idee dat jullie meeleven!

Chau!


  • 22 September 2013 - 20:52

    Cyriel:

    Top! Het lijkt me leuk om bij je op bezoek te komen! Ik hoop dat je Spaans snel beter wordt!
    Het moet vast enorm cool zijn, maar de tijd gaat snel, het is al meer dan een maand geleden dat we elkaar voor het laatst zagen.

  • 22 September 2013 - 21:41

    Yvonne:

    Hee Job. Wat een leuke en informatieve blog schreef je weer! Ritme volhouden lijkt mij ook niet eenvoudig, met zoveel afleiding... Je hebt een mooie pen (zeg ik als 'pro'). Heb afgelopen nacht nog liggen skypen met een landgenote. Zij woont in San Carlos de Bariloche, Andes. Zo'n beetje op de grens met Chili. Daar is het al volop winter. Haar kinderen zijn fanatieke snowboarders, Zelf skiet ze als de beste. Helaas is de herfstvakantie te kort om haar met een bezoek te vereren, met.tussenstopje Concordia :((
    Hoop dat het je goed gaat komende tijd. En je opmerking (van onlangs) dat je niet gemist wordt op AMHC gaat zeker voor ons niet op. Zeker niet op zaterdag, na-loungen na de zaterdag... Have fun, tot spoedig! Yvonne

  • 22 September 2013 - 22:07

    Diny Van Der Veen-Exoo:

    Hoi Job
    Fijn dat je ons weer meeneemt naar Argentinië!De Spaanse taal is best wel pittig!
    Maar wij weten wel zeker dat het jou gaat lukken!Zo''n mega winkelcentrum lijkt mij ook wel wat!
    Je beleeft heel veel al in zo'n relatief korte tijd!En wat ga je nog allemaal beleven!We wachten nog steeds op een foto van jou in je apenpakje(zoals je het zelf noemde)
    Goede week en tot zondag maar weer! Liefs Opa en oma!

  • 23 September 2013 - 08:28

    Jane Hölscher:

    Lieve Job,Wat kun je in een maand toch veel beleven,zeg. Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen
    Fijn dat je het op school ook naar je zin hebt.
    WAt leuk dat jullie iedere maand naar BA (zoals jullie het noemen) gaat.
    Hier gaat alles gewoon door.DE zomer is bijna ten einde, dus we gaan ons weer instellen op truien en jassen.
    Job, bedankt weer voor je verhaal en tot de volgende keer
    Lieve groet, oma Jane

  • 23 September 2013 - 12:35

    De Vakantievierders:

    Hallo die Job,
    Fijn om zoveel te lezen over je. Om zovaak naar B.A. te kunnen is wel boffen.
    Er zit wel variatie in dat leven van jou! Maar hier is het ook niet mis ,wij zitten
    in Kijkduin,je weet misschien nog wel dat jullie daar vanuit Gouda naartoe gefietst
    zijn. Morgen naar de Tweede Kamer
    Job het ga je goed ,de Schipborgers.



  • 23 September 2013 - 13:44

    Maarten:

    Hoi Job, half twee maandag middag....jij bent net weer naar school (vroeg op dus....maandagmorgen....zal niet makkelijk geweest zijn....6.15....en als ik het goed begrijp zit je nu een Spaans kinderboek te lezen of je Spaans te upgraden bij Wiskunde of Scheikunde of zoiets. En naast school doe je dus 2 lessen Spaans in de week en nog sporten in de middag en af en toe hockey met de grote mannen 's avonds (vertelde je). Nou dat is al een heel programma elke week. En daar leer je vast het snelste de taal mee. En goed!

    En je hebt gisteren ook PSV kunnen zien dus!! Gaaf. Wij hebben genoten, en jij vast ook wel. Een golf van vreugde klotste de hele avond door het huis....hihi

    Fijn om te lezen dat je je zo goed vermaakt. Je lijkt na een maand wel bijna ingeburgerd daar, niet? Nou ja, omdat je je zo goed vermaakt durf ik nu wel ff 1 keer te schrijven dat ik je erg mis!!! Maar tegelijkertijd weet ik dat je je super vermaakt en dat zal zeker nog wel zo doorgaan.... En dat is erg fijn om te weten.

    Liefs van papa

  • 23 September 2013 - 19:15

    Joke:

    HA die Job,

    De tijd vliegt, alweer je derde blog en een maand uit Nederland. Fijn om je heerlijke verhalen te lezen en te horen. Jammer dat het (2) wekelijkse skypen er wel eens bijin schiet. Hier ook alles goed, mijn weken vliegen ook sinds ik werk en het schoolleven weer begonnen is. Succes met het Spaans leren, jullie maken er wel werk van en op school kun je al communiceren met je niet-engelssprekende klasgenoten. En leuk dat Sylvia mij tagt met jouw foto's in BA enzo. Dan zie ik ze meteen, leuk. Bakt Silvia elke week zoveel taarten, is dat een zondagse gewoonte in Argentinië? Lekker hoor!
    Karin uit Gouda logeerde bij mij afgelopen weekend, gezellig. En in het noorden opgetreden dus, ook leuk. Met een hele oude bus (1960) met zn allen naar Mensingeweer gereden, een soort spelersbus dus. Heerlijk voor je dat je het Nederlandse voetbal en de topper van PSV gister kon zien!

    Tot de volgende berichten! Ik kijk er naar uit, geniet van alles, veel liefs, mamma.

  • 27 September 2013 - 23:05

    Gerdien & Chien :

    ha lieve Job
    wat vliegt de tijd? alweer een maand in Argentinie.
    Je verveelt je nog niet zo te lezen.....
    Heb je al vriendschap met de hond gesloten ? of spreekt ie óók Spaans?????
    nog een vraagje: we hebben veel taarten gezien, we zijn benieuwd hoe je Argentijnse maaltijden er normaliter uitzien?? we kijken uit naar je volgende verslag, heeeeeeeeeel veel liefs van chien en gerdien

  • 28 September 2013 - 12:41

    Wendy:

    Ha Job,
    Leuk, de foto's. Veel meisjes :-), watervallen, voetballers, vlees! Niet teveel taart eten. Kom je tonnetje rond terug. Zet 'm op! Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Job

Buenos dias! Ik ben Job Hölscher, een avonturistische jongen uit Apeldoorn, en ben tijdens het schrijven van dit dagboek in Concordia, Entre Rios, Argenta. Ik deel mijn ervaringen en belevingen graag met jullie en ik hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. Adios!

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 20824

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 16 Juli 2014

Mijn jaar er tussenuit naar Argentinië!

Landen bezocht: